op zoek naar interieurinspiratie? Wij hebben veel leuke DIY, interieurtrips en stylingtips voor jou op een rijtje

11 Tips voor een goede nachturst tijdens de warme zomerdagen

Tijdens warme zomernachten lukt het ons vaak maar moeilijk om in slaap te vallen of goed door te slapen. Zonde vinden wij! Want met een paar kleine aanpassingen kun je veel meer halen uit je nacht zodat je ook tijdens de zomer iedere dag fris en uitgerust kunt starten.

Tip 1: Gebruik een zomerdekbed of slaap enkel onder een laken.

Een zomerdekbed is lekker licht en gemaakt van natuurlijke materialen die de warmte goed doorlaten. Bijvoorbeeld ons zomerdekbed van Auping, deze is gemaakt van 100% natuurlijke materialen die de warmte goed doorlaten.

Wat veel mensen fout doen is dat ze niet onder een laken of dekbed slapen. Doe je dit niet dan kan het zijn dat je 's nachts wakker wordt omdat je het koud hebt. Dit komt door dat je lichaam en slaapkamer afkoelen in de loop van de nacht.

Tip 2: Met de voeten bloot

Je voeten reguleren veel warmte in je lichaam. Zijn je voeten koel, dan koelt de rest van je lichaam makkelijker af. Hou daarom je voeten altijd buiten de lakens of dekbed tijdens de warme zomernachten.

Tip 3: Kies de juiste stoffen

Synthetische stoffen hebben als eigenschap dat ze warmte opslaan. Natuurlijke stoffen zoals katoen, dons of wol zijn open van zichzelf en laten de warmte beter door. Maar ook de tijk van je matras is hierbij belangrijk. Auping en Tempur hebben een Breeze tijk in hun collectie. Deze reguleert de warmte beter door het gebruik van natuurlijke materialen en is ook nog eens uitwasbaar.

Tip 4: Vervang je matras en hoofdkussen tijdig

Tijdens de nacht verlies je veel vocht. Door de jaren heen blijft er veel vocht hangen in je matras en verliest het zijn ventilerend vermogen. Vervang daarom je matras altijd binnen 10 jaar. Maar ook je hoofdkussen slaat vocht op, vervang deze daarom binnen 2 a 3 jaar.

Tip 5: Goed ventileren

Doe in de ochtend en avond (na zonsondergang) de ramen open. Zo maakt de warme lucht plaats voor koelere lucht. Het kan ook helpen om een ventilator voor een open raam te zetten en hier wat ijskoude flesjes water voor te plaatsen om de ruimte sneller af te koelen.

Tip 6: Zorg voor verduisterende gordijnen

Hou overdag de ramen en gordijnen dicht en kies voor verduisterende gordijnen in de slaapkamer. Deze houden veel warmte tegen overdag maar zorgen er ook voor dat je in de ochtend niet te vroeg wakker wordt van het licht.

Tip 7: Sport niet te kort voor het slapen gaan

Tijdens sporten loopt je binnentemperatuur flink op. Je lichaam heeft met warme temperaturen meer tijd nodig om af te koelen. Sport daarom niet te kort voor het slapen gaan.

Tip 8: Leg je lakens in de vriezer

Leg je lakens voordat je gaat slapen in de vriezer. Deze voelen dan heerlijk aan wanneer je gaat slapen en helpen je lichaam afkoelen.

Tip 9: Verkoel je nek of voeten

In je nek en voeten komen veel zenuwen samen. Verkoel deze bijvoorbeeld met een natte washand zodat je lichaam kan afkoelen en jij lekker kunt gaan slapen.

Tip 10: Neem een warme douche voor het slapen gaan

Je zou het misschien niet zeggen, maar juist een warme douche zorgt ervoor dat je lichaam kan afkoelen. Door het warme water kan je lichaam haar eigen warmte kwijt en koelt af.

Tip 11: Drink 2 glazen ijskoud water

Drink voor het slapen gaan 2 glazen ijskoud water zodat je lichaam gaat koelen.

Bronnen:

https://www.nu.nl

https://www.auping.com/nl/fris-slapen