op zoek naar interieurinspiratie? Wij hebben veel leuke DIY, interieurtrips en stylingtips voor jou op een rijtje

Alles over wat je wel en wat je juist niet moet doen voor een goede nachtrust

Kies het juiste matras

Ieder mens is anders, wat voor de ene persoon een goed bed is wil niet zeggen dat dit voor een ander ook is. Met de Auping Better Days app krijg je inzicht in je persoonlijke slaapprofiel en ontvang je persoonlijk matrasadvies. Met deze app weet je precies wat voor slaper je bent en wat jou kan helpen voor het verkrijgen van een goede nachtrust. Daarnaast is het ook slim om voordat je opzoek gaat naar een nieuw bed online de Auping Matrasadviseur in te vullen. Zo ga je goed voorbereid op pad.

Voor een goede nachtrust

De kwaliteit van slaap gaat hand in hand met de activiteiten die we overdag doen. Te weinig slaap heeft een negatief effect op ons geheugen, concentratievermogen, spraakvermogen, reactiesnelheid, besluitvaardigheid, gevoel voor tijd, ruimte en planning. Daarnaast kan langdurig slecht slapen het humeur en doorzettingsvermogen aantasten. Hieronder een aantal tips voor een goede nachtrust:

  • Zorg voor regelmaat, ga op een vast tijdstip naar bed en sta op een vaste tijd op (ook in het weekend)
  • Zorg voor een comfortabel matras en bed of boxspring
  • Zorg voor voldoende beweging overdag, maar sport niet intensief vlak voor het slapen gaan
  • Voldoende blootstelling aan buitenlucht en buitenlicht overdag zorgen voor betere slaap
  • Zorg voor een rustige inrichting van de slaapkamer. Onderzoek wijst uit dat dit bijdraagt aan een goede nachtrust
  • Ontspan voor het slapen gaan. Dit doe je door zo min mogelijk te doen. Lees bijvoorbeeld een boek, neem een warm bad of probeer eens een meditatie
  • Probeer voordat je naar bed gaat alle zorgen van de dag van je af te zetten. Blijven gedachtes toch ronddwalen, zet ze dan bijvoorbeeld op papier
  • Muziek kan ook voor ontspanning zorgen. Rustige muziek, zoals jazz en orkeststukken dragen bij aan goede slaap.
  • Heb je last van slaapproblemen probeer dan je alcohol gebruik te minimaliseren. Ook al kan alcohol je inslaap tijd verkorten zorgt het voor een onrustige slaap waardoor je minder uitgerust wakker wordt
  • Drink na het avondeten geen cafeïne meer.
  • Eet niet te laat op de avond. Als je maag vol zit dan is je lichaam hard aan het werk om dit voedsel te verteren. Hierdoor kun je je minder ontspannen en duurt het langer voordat je in slaap valt
  • Ga niet slapen met een dorstig gevoel maar drink ook niet teveel voor het slapengaan anders loop je het risico dat je ‘s nachts eruit moet om naar het toilet te gaan.
  • Roken heeft een erg negatieve invloed op je slaap. Nicotine verhoogt de bloeddruk, hartslag en stimuleert de hersenwerking. Hierdoor wordt inslapen stukken moeilijker


Auping matrasadviseur Auping Better Days App